Na dzisiejszej IV Sesji Rady Gminy Mielec IX kadencji jednogłośnie podjęto uchwały w sprawie przyjęcia statutów Sołectw wchodzących w skład Gminy Mielec.
Zgodnie z art. 36 ust. 1 Ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2023 r. poz. 40 ze zm.) w sołectwie wyróżnia się dwa organy: uchwałodawczy – zebranie wiejskie oraz wykonawczy – sołtys. W cytowanym wyżej przepisie wskazany został również charakter prawny rady sołeckiej, która posiada jedynie charakter doradczy. Art. 35 ust. 3 pkt 3 tej samej ustawy określa, że zadania organów jednostki pomocniczej uregulowane muszą być w jej statucie. Wykonywanie przez sołtysa określonych zadań wskazanych w statucie sołectwa wynikać będzie z zadań rzeczywiście przekazanych przez gminę do sołectwa jako jednostki pomocniczej. Sołtys przede wszystkim będzie organem wykonawczym uchwał zebrania wiejskiego oraz realizował będzie zadania wynikające z przepisów prawa.
Zgodnie z art. 35 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym organizację i zakres działania jednostki pomocniczej określa Rada Gminy odrębnym statutem, po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami.
Treść projektów uchwał w sprawie uchwalenia Statut Sołectw, zgodnie z Uchwałą Nr IV/33/2019 Rady Gminy Mielec z dnia 6 lutego 2019 r. w sprawie zasad i trybu przeprowadzania konsultacji społecznych z mieszkańcami Gminy Mielec (Dz. Urz. Woj. Podk. z dnia 12 lutego 2019 r. poz.979), został udostępniony na stronie internetowej Gminy Mielec w zakładce „- Konsultacje społeczne”, BIP Gminy Mielec, projekty uchwał zostały wyłożone w okresie konsultacji u sołtysów celem udostępnienia ich mieszkańcom i zgłaszania pisemnych opinii i uwag, a także w siedzibie Urzędu Gminy Mielec w dniach i godzinach urzędowania, celem udostępnienia ich mieszkańcom i zgłaszania opinii i uwag.
Konsultacje odbyły się w terminie od dnia od 26 czerwca 2024 r. do 5 lipca 2024 r.
Podjęcie uchwał w sprawie uchwalenia Statutu sołectw było spowodowane koniecznością dostosowania statutów do obowiązujących przepisów prawa. Biorąc pod uwagę powyższe podjęcie niniejszych uchwał było uzasadnione.
Statuty Sołectw regulują organizację i zadania organów sołectwa, zasady i tryb wyboru sołtysów i rad sołeckich, zakres zadań przekazywanych sołectwom i sposób ich realizacji a także określają formy kontroli nad działalnością organów sołectw.
Co zmieni w sołectwach przyjęcie Statutów? Przede wszystkim zmieni się sposób wyboru sołtysów i rad sołeckich - wybory zarządzać będzie Wójt Gminy, w drodze zarządzenia, w terminie do 6 miesięcy po ogłoszeniu wyników wyborów do Rady Gminy. Wybory przeprowadzane będą na podstawie spisu wyborców, w którym osoba biorąca udział w głosowaniu potwierdza otrzymanie kart do głosowania.