^ do góry

Jesteś tutaj: Strona główna / Refundacja podatku VAT dla odbiorców paliw gazowych do celów grzewczych
pobierz pdfa z artykułem
pobierz pdfa z artykułem
wydrukuj

Refundacja podatku VAT dla odbiorców paliw gazowych do celów grzewczych

Data powstania: 2023-02-02 12:29
Data modyfikacji: 2023-02-02 12:38
Wytworzył: Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Mielcu

W dniu 21.12.2022 r. weszła w życie ustawa z dnia 15 grudnia 2022 r. o szczególnej ochronie niektórych odbiorców paliw gazowych w 2023 r. w związku z sytuacją na rynku gazu (Dz. U. z 2022, poz. 2687).

O zwrot podatku VAT za gaz mogą się ubiegać te gospodarstwa domowe, które używają gazu do celów grzewczych. Oznacza to, że gaz musi być wykorzystywany do ogrzewania domu lub mieszkania. Zwrotu podatku VAT nie otrzymają więc osoby wykorzystujące gaz tylko w kuchni do gotowania, jak również ci, którzy podgrzewają gazem wodę użytkową.

Ważne kryterium dochodowe, które wynosi:

  • dla jednoosobowego gospodarstwa domowego wysokość przeciętnego miesięcznego dochodu nie przekracza 2100 zł
  • w przypadku gospodarstwa wieloosobowego wysokość przeciętnego miesięcznego dochodu nie przekracza 1500 zł

 

Główne źródło ogrzewania zgłoszono do CEEB- Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków

Korzystanie z gazu do ogrzewania domu czy mieszkania musi potwierdzić wpis do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków. Główne źródło ogrzewania musi być wpisane lub zgłoszone do CEEB do dnia wejścia w życie ustawy tj. do 21 grudnia 2022 r., albo po tym dniu – w przypadku wpisania lub zgłoszenia do CEEB nowych źródeł ogrzewania (nowy piec/lub nowy dom) w terminie 14 dni od uruchomienia źródła ogrzewania.

Równowartość VAT-u zwracana będzie na podstawie faktury za gaz

Faktury prognozowane nie stanowią podstawy do złożenia wniosku i jego pozytywnego załatwienia.

Faktura VAT rozliczeniowa dokumentuje rzeczywiste dostarczenie paliw gazowych w okresie 01.01.2023 r. – 31.12.2023 r.

W tym celu należy złożyć wniosek o refundację podatku VAT.  Wnioskodawcą może być tylko osoba, która ma podpisaną umowę na dostarczenie paliw gazowych i na którą jest wystawiona faktura.

Wniosek może obejmować kilka faktur

Wniosek należy złożyć w gminie właściwej ze względu na miejsce zamieszkania wójtowi, burmistrzowi albo prezydentowi miasta:

  • w terminie do dnia 29 lutego 2024 r. - w dowolnym terminie po otrzymaniu faktury VAT
  • po dniu 29 lutego 2024 r. -  w ciągu 30 dni od dnia otrzymania faktury VAT, która jest przedmiotem wniosku.

Do wniosku o zwrot podatku VAT za gaz należy załączyć:

  1. fakturę dokumentującą dostarczenie paliw gazowych do tego odbiorcy przez to przedsiębiorstwo energetyczne,
  2. dowód uiszczenia zapłaty za tę fakturę.

 

Informacja o przyznaniu refundacji VAT za gaz

Przyznanie przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta refundacji podatku VAT nie wymaga wydania decyzji. Jedynie odmowa przyznania zwrotu podatku VAT, uchylenie lub zmiana wysokości refundacji podatku VAT oraz rozstrzygnięcie w sprawie nienależnie pobranej refundacji podatku VAT wymagają wydania decyzji administracyjnej.

Jeżeli wniosek zostanie złożony w okresie:

  • od 1 stycznia do 31 lipca danego roku - uwzględnia się dochód gospodarstwa domowego osiągnięty w przedostatnim roku kalendarzowym poprzedzającym rok, w którym złożono wniosek tj. za 2021 r.,
  • od 1 sierpnia do 31 grudnia danego roku - uwzględnia się dochód gospodarstwa domowego osiągnięty w ostatnim roku kalendarzowym poprzedzającym rok, w którym złożono wniosek tj. za 2022 r.

 

Gdzie złożyć wniosek?

Wniosek o refundację podatku VAT w formie tradycyjnej (papierowej) można złożyć osobiście w siedzibie Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Mielcu, ul. Głowackiego 5 w Dziale Świadczeń Rodzinnych pok. nr 4 w godzinach pracy urzędu  lub za pośrednictwem poczty.

Wnioski można składać również za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w tym wypadku wniosek opatruje się kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub uwierzytelnia z wykorzystaniem profilu zaufanego.

Informacje o refundacji podatku na stronie Ministerstwa Klimatu i Środowiska.

 

Do pobrania:

 
Autor: Pezda Łukasz
 
Ilość wyświetleń: 935




  • informacje dla rolników
  • BIP
  • EPUAP
  • Narodowe Siły Rezerwowe
  • Obsługa Osób Niesłyszących
  • podział gminy mielec na obwody i okręgi wyborcze
  • inwestycje i turystyka
  • Strategiczne Dokumenty dla Gminy Mielec
  • gospodarka komunalna
  • antykorupcja
  • przez internet do kariery
  • Informacja o bezdomnych zwierzętach
  • Ochrona danych osobowych
  • Biznes.gov.pl
  • Rozwijamy kompetencje cyfrowe
  • „Pozbądź się smogu w Gminie Mielec (kotły gazowe i ogrzewane biomasą”
  • Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER
  • Dostępność Plus
  • Ochrona powietrza
  • Dostępna szkoła
  • Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków
  • Granty PPGR
  • Uniwersytet Samorządności
  • Efektywność energetyczna budynków
  • Cyberbezpieczeństwo
  • Konkurs fotograficzny
  • Rządowy Program Odbudowy Zabytków
Oficjalny serwis internetowy Gminy Mielec
Copyright © 2024 Gmina Mielec
Administracja: Łukasz Pezda

Polityka Prywatności
Deklaracja dostępności
Projekt i wykonanie HSI.pl