Gmina Mielec decyzją Zarządu Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Rzeszowie z dnia 17.06.2020r. otrzymała dofinansowanie w kwocie do 9860,00 zł w ramach programu priorytetowego „Ogólnopolski program finansowania usuwania wyrobów zawierających azbest” którego celem jest osiągnięcie efektu rzeczowego i ekologicznego jakim jest unieszkodliwienie jak największej ilości odpadów zawierających azbest.
W ramach przyznanych środków z terenu Gminy Mielec w 2020 r. usuniętych zostanie co najmniej 16,571 t wyrobów zawierających azbest. W najbliższym czasie zostanie podpisana umowa dotacji na dofinansowanie realizacji tego przedsięwzięcia. Po podpisaniu umowy dotacyjnej i wyłonieniu wykonawcy robót nastąpi odbiór wyrobów azbestowych od mieszkańców którzy złożyli w tym celu stosowne wnioski. Ze względu na możliwe zwiększenie środków na ten cel w 2020 r oraz planowany nabór na kolejne lata, w dalszym ciągu zachęcamy mieszkańców Gminy Mielec do demontażu i wymiany pokryć dachowych zawierających azbest i składania wniosków do Gminy na ich odbiór i utylizację. Szczegółowe informację w tej sprawie można uzyskać telefonicznie pod nr (17) 774 56 38 lub bezpośrednio w Urzędzie Gminy Mielec pok. 13.
Przypominamy, że od 1997 roku w Polsce obowiązuje zakaz produkcji wyrobów zawierających azbest, obrotu azbestem i wyrobami, które go zawierają oraz sprowadzania azbestu i wyrobów, które go zawierają. Rozporządzenie ministra gospodarki, pracy i polityki społecznej z 23 października 2003 roku (Dz.U. 2003, nr 192, poz. 1876) mówi, że wszelkie wyroby, które zawierają azbest muszą zniknąć do 31 grudnia 2032 roku. Jednocześnie informujemy, że za samowolne usunięcie azbestu z posesji i wyrzucenie bądź zagospodarowanie go w nielegalnym miejscu grozi kara grzywny.