W środę (20.05) oficjalnie oddano do użytku przeprawę mostową na rzece Wisłoce. Droga przebiegająca przez Chorzelów, Złotniki i Rzędzianowice to niezwykle ważna inwestycja nie tylko dla mieszkańców Gminy Mielec, ale również dla miasta Mielca i Powiatu Mieleckiego.
Nowy odcinek zaczyna się rondem czterowlotowym na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 983 w Rzędzianowicach. Droga w dalszej części przecina Wisłokę mostem o długości około 534 m. Kolejno trasa przecina za pomocą skrzyżowania zwykłego o poszerzonych wlotach, drogę powiatową nr 1143R w Złotnikach. Następnie droga wojewódzka nr 984 przebiega przez tereny rolne oraz nieużytki i kończy się rondem trzywlotowym. Prawy wlot ronda jest początkiem wybudowanej łącznicy o długości około 310 m w kierunku kolejnego ronda z istniejącą drogą powiatową w Chorzelowie.
- Dzisiaj oddajemy inwestycję, która w swoich kosztach wyniosła ponad 44 miliony złotych Jest to montaż finansowy, na który składają się środki z unii europejskiej, z RPO, budżetu województwa jako wkładu własnego, a także środki Gminy Mielec. Często jest tak, że po terenach gmin, przez które przebiegają nowe drogi wojewódzkie, konieczne są inwestycje towarzyszące i tutaj ten montaż i współpraca jest bardzo widoczna, za co dziękuję Wójtowi Gminy Mielec – powiedział w trakcie otwarcia Władysław Ortyl, Marszałek Województwa Podkarpackiego. – Cieszę się, że ze strony właścicieli działek, graniczących z inwestycją nie było wielkich protestów Oczywiście były sprzeciwy, dyskusje i rozmowy, bo one zawsze muszą być, aby inwestycja była realizowana w zgodzie i spokoju. Wielką rolę w tym odgrywał samorząd Gminy Mielec - dodał Marszałek.
Sam most zaprojektowano jako konstrukcję w postaci ustroju wieloprzęsłowego płytowo-belkowego o konstrukcji sprężonej i zespolonej (w przęśle nurtowym) opartego na żelbetonowych przyczółkach i filarach. Podpory usytuowane są w skosie do osi pod kątem 71,70°. Przyjęte rozwiązania konstrukcyjne ułatwiają i przyśpieszają proces wznoszenia konstrukcji. Mają również wpływ na trwałość. Podpory posadowione są w ściankach szczelnych, co wynikało z warunków geotechnicznych podłoża. Przyczółki wykonano jako konstrukcję żelbetonową z masywnym trzonem i ścianami bocznymi wspartymi na stopie fundamentowej. W tylnej części trzonów przyczółków wykształtowano ścianki oraz wspornik pod płyty przejściowe. Podporami pośrednimi są filary o przekroju eliptyczny. Utwierdzone są w ławie fundamentowej posadowionej bezpośrednio w ściankach traconych. Rozwiązania, które przyjęto i zastosowano do wznoszenia obiektu, są optymalne pod względem konstrukcyjnym i dopasowane do otoczenia mostu.
- Most to nie tylko obiekt architektoniczny, to także połączenia międzyludzkie. Ukształtowanie naszych granic administracyjnych i ulokowanie sołectw sprawiało, że wiele rodzin dotychczas miało ze sobą utrudniony kontakt. Natężenie ruchu na moście w Woli Mieleckiej, które do tej pory obserwujemy, dodatkowo wiązało się z nadłożeniem kilku kilometrów. Od dziś ta bariera znika i mieszkańcy północno-zachodniej części Gminy Mielec pomimo rzeki Wisłoki, stają się najbliższymi sąsiadami. Długo czekaliśmy na taką możliwość i dzięki przychylności Marszałka Województwa Podkarpackiego Władysława Ortyla otwieramy nowy rozdział w funkcjonowaniu tej części naszej Gminy. Nowa przeprawa mostowa wraz z towarzyszącymi jej drogami jest koleją inwestycją, która zwiększa atrakcyjność naszych terenów – powiedział w dniu otwarcia Józef Piątek Wójt Gminy Mielec.
Inwestycjami komplementarnymi do nowo powstałej przeprawy drogowej są przedłużenie drogi woj. 984 od Rzędzianowic do Piątkowca przez Trzciane oraz budowa wiaduktu nad linią kolejową L25 i ulicą Sienkiewicza w Mielcu.
W oficjalnym oddaniu nowej drogi uczestniczyli również Poseł Fryderyk Kapinos, Wojewoda Podkarpacki Ewa Leniart, Starosta Powiatu Mieleckiego Stanisław Lonczak, Prezydent Miasta Mielca Jacek Wiśniewski oraz samorządowcy, a także mieszkańcy pobliskich domostw.